نُهمین نشست شورای بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد
راهبردهای انعکاس فعالیتهای بینالمللی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در شبکههای اجتماعی بینالمللی
نُهمین نشست شورای بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به بررسی راهبردهای انعکاس فعالیتهای بینالمللی اعضای هیئتعلمی در شبکههای اجتماعی بینالمللی اختصاص یافت و دکتر کوروش جعفریان، معاون بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر برنامهریزی جدی معاونان بینالملل دانشکدههای دانشگاه برای حضور و فعالیت رسمی در شبکههای اجتماعی تأثیرگذار در رتبهبندی دانشگاه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بینالملل دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ در این جلسه که دوشنبه 12 خرداد 1404 بهصورت حضوری و برخط در ستاد مرکزی دانشگاه تشکیل شد؛ مدیران، معاونان و مشاوران معاونت و پردیس بینالملل دانشگاه، روسای دانشکدههای پردیس بینالملل، روسای کالج بینالملل و شعبه کیش و معاونان بینالملل دانشکدههای دانشگاه حضور داشتند.
راهبردهای انعکاس فعالیتهای بینالمللی دانشگاه و اعضای هیئتعلمی در شبکههای اجتماعی بینالمللی دستور کار این جلسه بود و دکتر سکینه شب بیدار، مشاور معاون بینالملل دانشگاه در امور روابط عمومی بینالمللی به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.
دکتر شب بیدار با توجه به حضور فعال بیش از 57 درصد از جمعیت جهان در شبکههای اجتماعی، اهمیت شبکههای اجتماعی در برندسای دانشگاه و نقش اعضای هیئتعلمی در این امر را واقعیتی انکارناپذیر توصیف کرد و درباره آخرین آمارهای مرتبط در این حوزه اظهار داشت: بیش از 54 درصد از کاربران اینترنت برای تحقیق درباره محصولات به شبکههای اجتماعی مراجعه میکنند و 57 درصد از بازاریابان، استوری های شبکههای اجتماعی را روشی موثر برای تبلیغات میدانند.
مشاور معاون بینالملل دانشگاه در روابط عمومی بینالمللی، در تشریح تاکتیکهای حضور در شبکههای اجتماعی و اثر شنود اجتماعی بهعنوان اولین استراتژی 62 درصد از بازاریابان شبکههای اجتماعی گفت: هشتک نویسی، ویدئو پخش زنده (لایو) در شبکههای اجتماعی دارای این قابلیت و شنود اجتماعی که شامل کامنت نویسی، پاسخ به بازخوردهای مخاطبان و انجام پست مجدد است در کنار ارسال پست در بازههای زمانی مشخص و برنامهریزی شده و ساعات مناسب از مهمترین و مؤثرترین تاکتیکهای حضور در فضای مجازی است.
دکتر شب بیدار اعضای هیئتعلمی دانشگاه را دارای نقشی مهم در معرفی و ارائه محصولات خود و دانشگاه که همان معرفی و ترویج مقالات و نوشتارهای علمی، معرفی توانمندیهای گروههای آموزشی، دانشکده و دانشگاه نهتنها بهعنوان مسئولیتی علمی بلکه بهعنوان بخشی از مسئولیتهای اجتماعی آنان دانست و تصریح کرد: گسترش ارتباطات با ایجاد پیوند با محققان و دانشگاههای برتر جهانی، معرفی توانمندیها با نمایش علمی دانشگاه در سطح بینالمللی، بهبود شاخصها از طریق افزایش استنادات و ارتقای رتبهبندی جهانی و جذب استعدادها با توجه به زمینهسازی ارتباطات و شناخت بیش از 60 درصد دانشجویان جهان با اساتیدشان از طریق شبکههای اجتماعی، نقش شبکههای اجتماعی برای دانشگاهها را نقشی حیاتی و واقعیتی غیرقابل انکار کرده است.
وی در ادامه به تشریح جزئیاتی از قدرت شبکههای اجتماعی در پژوهش و دیده شدن علمی، افزایش فرصت شبکهسازی و همکاریهای علمی، تاثیر بر رتبهبندی دانشگاهی با توجه به حضور دانشگاههای برتر جهان در شبکههای اجتماعی مانند لینکدین برای افزایش نفوذ علمی و تعریف معیار آلترمتیک بهعنوان معیاری مهم در نظامهای رتبهبندی کیو اس و تایمز پرداخت.
دکتر شب بیدار لینکدین را که 95 درصد دانشگاههای برتر جهان در آن صفحات رسمی فعال دارند؛ پلتفرمی تخصصی برای ارتباطات آکادمیک و توییتر را ابزاری برای دیپلماسی علمی توصیف کرد و در ادامه به تشریح جزئیاتی درباره گامهای عملی محققان برای حضور در این پلتفرمها، نحوه ایجاد پروفایل حرفهای و فعالیت در این فضا و استراتژیهای افزایش شبکه ارتباطی در لینکدین پرداخت و مدیران دانشگاه را با شاخص فروش اجتماعی (SSI) آشنا کرد.
مشاور معاون بینالملل دانشگاه در جمعبندی سخنان خود، محدودیتهای زمانی و مسئولیتها، نا آشنایی با مزایای حضور در شبکههای اجتماعی، نگرانیها و فرهنگ سنتی و همچنین ضعف مهارتهای دیجیتال و زبانی را از مهمترین عوامل تاثیرگذار در مشارکت پایین اعضای هیئتعلمی در شبکههای مجازی دانست و درباره راهکارهای ارتقای حضور و رفع موانع توضیحاتی ارائه داد.
در ادامه اعضای شورای بینالملل به طرح سوالات، نظرات و پیشنهادهای خود درباره فرصتها و تهدیدهای حضور در شبکههای اجتماعی بینالمللی پرداختند.
دکتر جعفریان در جمعبندی موارد مطرح شده در این جلسه ضمن تاکید بر تاثیر مثبت حضور اعضای هیئتعلمی دانشگاه برای معرفی بیشازپیش آن در شبکههای اجتماعی و با تاکید بر هوشمند سازی فرایندها، موضوع برنامهریزی برای طراحی و سفارشیسازی رباتی با هدف رصد میزان فعالیتهای صفحات رسمی دانشکدههای دانشگاه در شبکههای اجتماعی بینالمللی هدف و موثر در افزایش استنادات و ارتقای رتبه دانشگاه را مطرح کرد و از معاونان بینالملل دانشکدهها خواست تا بهصورت جدی به ایجاد و تغذیه محتوایی صفحات رسمی دانشکده خود در این پلتفرمها و ترغیب اعضای هیئتعلمی برای فعالیت در آنها بپردازند تا با راهکارهای اینچنینی دانشکدهها و مراکز فعال و غیرفعال شناسایی شوند و سهم و تاثیرگذاری هر یک از آنها در شاخصهای مرتبط با رتبهبندی دانشگاه بررسی و مشخص شود.
در پایان مقرر شد معاونان بینالملل دانشکدههای دانشگاه و مدیران مجموعه معاونت بینالملل نسبت به ایجاد صفحه رسمی لینکدین اقدام کنند و با همکاری و برنامهریزی مدیریت روابط بینالملل معاونت بینالملل و معاونت پژوهشی پردیس بینالملل شاخصهای تاثیرگذار در بینالمللی سازی به تفکیک دانشکدهها، پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی برای تخصیص اعتبار، جوایز و گرنت های تشویقی استخراج و اطلاعرسانی شود.
ارسال نظر